لذت دانستن علم هواپیمایی

درباره ی سایت

وبلاگ کیامهر

شما می توانید برای دیدن تمام مطالب سایت گزینه ی(صفحه ی نخست )را از منو های بالای سایت انتخاب کنید و یا در زیر سایت در قسمت مطالب تصادفی،پست دلخواهی را انتخاب کنید و ببینید.

خواهش میکنم در هر پست نظر دهید.

حتما در سایت عضو شوید

زیرا بعضی از مطالب فقط برای اعضای سایت قابل مشاهده است و همچنین با عضویت می توانید خودتان در سایت پست بگذارید و به نوعی نویسنده ی سایت شوید.

برای عضویت در سایت می توانید گزینه ی (عضویت)را از منوی بالای سایت انتخاب کنید و یا در سمت چپ سایت در قسمت عضویت سریع عضو شوید.

کیامهر لعل علیزاده.

kiamehr.l.a@gmail.com

مهمان عزیز:

شما در سایت kiamehr85 هنوز عضو نشده اید.

از شما درخواست می کنم تا در این سایت عضو شوید تا بتوانید از منافع سایت همچون کسب درآمد استفاده کنید.

برای عضویت فقط کافیست بر روی این گزینه کلیک کنید.

لذت دانستن علم هواپیمایی
تعداد بازديد : 71

لذت دانستن علم هواپیمایی

 لذت دانستن علم هواپیمایی

در این پست مفید و جالب می خواهیم با چند هواپیما آشنا شویم و ببینیم چطوری کار می کنند و بفهمبم که سرعت هواپیما را با چه چیزی و چگونه اندازه گیری می شود.همچنین سرگذشت چند هواپیمای ایرانی را بررسی می کنیم و با تمام شرکت های هواپیمایی ایران آشنا می شویم.

در این پست با بهترین شرکت های هواپیمایی آشنا می شویم و قیمت چند هواپیما را بررسی می کنیم.همچنین به سراغ جوان ترین و پیر ترین هواپیما های ایران می رویم و به چندتا از سوالات متداول در مورد هواپیما ها پاسخ می دهیم.

نظر و عضویت یادت نره

 

خب در ابتدا باید شما را با اینکه سرعت هواپیما را با چه چیزی اندازه گیری می کنند آشنا کنم:

سرعت هواپيما علاوه بر سرعت سنج Air speed indicator  با ماخ سنج نيز اندازه گيری ميشود . ماخ سنج  نسبت بين سرعت حقيقی  و سرعت صوت را محاسبه ميكند و به صورت درصد مانند 6/0 و 7/0 و8/0 و ... كه به آن عدد ماخ MACH NUMBER   نيز ميگويند نشان داده ميشود. سرعت صوت بطور متوسط 580 مايل دريايی در ساعت است و با درجه حرارت (با افزايش ارتفاع از درجه حرارت كاسته ميشود ) رابطه ای به صورت C=39√ T  دارد.
انواع سرعت در هوانوردی :
    سرعت هواپيما نسبت به هوای اطراف را سرعت هوايی  AIR SPEED  مينامند و اين سرعت در جهت محور طولی هواپيما ميباشد.
    سرعت هواپيما نسبت به زمين و يا تصوير سرعت هواپيما در روی زمين را سرعت زمينی GROUND SPEED  نامند و سمت آن در جهت برايند نيروهای وارد بر هواپيما است و زمان مبدآ و مقصد پرواز را با اين سرعت محاسبه ميكنند.
    سرعتی كه دستگاه سرعت سنج هواپيما نشان ميدهد را سرعت دستگاه INDICATED AIR SPEED  مينامند.
    اگر سرعتی كه دستگاه سرعت سنج نشان ميدهد با اشتباهات ناشی از خطای دستگاه و اثرجريانات هوا مجاور دستگاه تصحيح شود " سرعت اصلاح شده "  RECTIFIED AIR SPEED   ناميده ميشود.
    اگر سرعت اصلاح شده با توجه به درجه حرارت و ارتفاع اصلاح گردد سرعت حقيقی TRUE AIR SPEED  گويند.

 

حالا که با مفهوم سرعت در علم هواپیمایی آشنا شدید بیایید تمام شرکت های هواپیمایی ایرانی را بررسی کنیم.

شرکت‌های هواپیمایی ایرانی:

 

•           هما

 

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به عنوان اولین ایرلاین ایرانی در سال ۱۳۴۵ تحت عنوان شرکت هواپیمایی ملی ایران با هدف حمل و نقل بار، مسافر و محمولات پستی به داخل و خارج کشور تاسیس شد که هم‌اکنون در بسیاری از مسیرهای داخلی و خارجی تردد دارد.

 

•           ایران ایرتور

 

شرکت هواپیمایی ایران ایرتور در سال ۱۳۷۲ به عنوان یک شرکت فرعی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به منظور انجام کارهای چارتری و توریستی تاسیس شد وپس از مدتی تعدادی هواپیما اجاره و خرید. این شرکت که به وزارت دفاع منتقل شد در مسیرهای مختلف پرواز دارد.

 

 

 

•           آسمان

 

شرکت هواپیمایی آسمان پس از انقلاب از ادغام حدود شش شرکت کوچک به عنوان ایرتاکسی تشکیل شد.

 

این شرکت ابتدا قرار بود برای نقاط دور افتاده و با هواپیماهای کوچک فعالیت کند اما با تغییر قانون (طبق قانون در آن زمان فقط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی می‌توانست هواپیماهای پهن پیکر داشته باشد) این شرکت از ناوگان با برد متوسط و هواپیماهای با صندلی بیشتر به کار گرفت و در مناطقی که مسافر کمتر و مشکلات بیشتری داشت پرواز کرد.

 

•           ماهان

 

شرکت هواپیمایی ماهان نیز توسط بخش خصوصی در سال ۱۳۷۲ تاسیس شد و جزء شرکت‌هایی است که طی مدت اخیر به خوبی رشد کرده و نام این ایرلاین در زمره ایرلاین‌های ایمن منطقه قرار دارد.

 

•           کاسپین

 

شرکت هواپیمایی کاسپین نیز در سال ۱۳۷۲ تاسیس شده و در حال حاضر شش فروند هواپیما دارد.

 

•           کیش ایر

 

شرکت هواپیمایی کیش در سال ۱۳۷۱ شکل گرفت و متعلق به سازمان منطقه آزاد کیش است.

 

•           نفت

 

شرکت هواپیمایی نفت نیز در سال ۱۳۷۱ با هدف جابه‌جایی و ارائه خدمات حمل ونقل به کارکنان نفت تاسیس شد.

 

•           ساها

 

شرکت هواپیمایی ساها که در سال ۱۳۶۹ توسط نیروی هوایی ارتش تاسیس شده است به دلیل بالابودن سن ناوگان، ادامه فعالیتش از اردیبهشت ماه از سوی سازمان هواپیمایی کشوری متوقف شدو قرار است این ایرلاین با واردات هواپیماهای جدید فعالیت خود را از سر بگیرد.

 

•           تابان

 

شرکت هواپیمایی تابان که در سال ۱۳۸۵ تاسیس شده متعلق به بخش خصوصی است.

 

•           فارس ایر قشم

 

شرکت هواپیمایی فارس قشم در سال ۱۳۸۵ تاسیس شده که پایگاه اصلی آن در جزیره قشم است و سازمان عمران قشم نیز از سهامداران این شرکت است.

 

این شرکت جزء ایرلاین‌هایی است که به منظور فعالیت مجدد و عملیاتی شدن شرکتش از سوی سازمان هواپیمایی کشوری مهلت شش‌ماهه گرفته است.

 

•           زاگرس

 

شرکت هواپیمایی زاگرس که در سال ۱۳۸۶ تاسیس شده توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.

 

•           معراج

 

شرکت هوایپمایی معراج ایرلاینی دولتی است و با چهار فروند هواپیما فعال است.

 

•           هواپیمایی هسا

 

شرکت هواپیمایی هسا متعلق به شرکت صنایع هواپیماسازی ایران است که با شش فروند هواپیما فعالیت دارد.

 

 

 

•           هواپیمایی قشم

 

شرکت هواپیمایی قشم، با خرید شرکت هواپیمایی فراز قشم فعالیت خود را توسعه داده است و اکنون ۲۲ فروند هواپیما دارد.

 

•           آتا

 

این شرکت در سال ۸۸ در تبریز تاسیس شد و با چهار فروند هواپیما فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون ۱۰ فروند هواپیما دارد.

 

•           سهند آسیا

 

شرکت هواپیمایی سهند آسیا نیز از سال ۸۸ با دو فروند هواپیمای بوئینگMD فعالیت خود را آغاز کرده است.

 

•           اترک

 

این شرکت که سال گذشته در بجنورد تاسیس شده است اکنون با یک فروند هواپیما فعالیت می‌کند.

 

•           پویا ایر

 

این شرکت نیز یکی دیگر از ایرلاین‌های تازه تاسیس ایرانی است که در زمینه جابه‌جایی مسافر فعالیت می‌کند.

 

اما بریم سراغ پیر ترین و جوان ترین هواپیما های ایران در این شرکت ها ایرانی:

 

خب اما بریم چندتا از هواپیما های ایرانی را بررسی کنیم:

 

سرگذشت هواپیما بویینگ 500-737 شرکت هواپیمایی تابان:

این هواپیما به سفارش شرکت لیزینگی آمریکایی ILFC و با شماره سریال 28202 ساخته شد. نخستین پرواز خود را در 1998/03/02 انجام داد و 29 روز بعد با رجیستر TC-APP به شرکت ترکیه‌ای Pegasus اجاره داده شد. این شرکت نیز از نوامبر 1998 تا نوامبر 1999 هواپیما را با همان رجیستر به WinAir آمریکا و از نوامبر 1999 تا ژوئن 2002 به Oman Air اجاره داد. هواپیما سپس شش ماه دیگر در اختیار Pegasus بود تا اینکه در 2002/12/17 به ILFC بازگشت.        

هواپیما از 2003/03/28 تا 2004/12/20 با رجیستر SP-KPI به Air Polonia اجاره داده شد و با تعطیلی فعالیت این شرکت لهستانی، مجددا به ILFC بازگشت و رجیستر N401LF برای آن ثبت شد. پس از دو ماه پارک در فرودگاه Schoenefeld شهر برلین آلمان، در 2005/02/23 با رجیستر VT-SJB به شرکت هندی Air Sahara اجاره داده شد و سه سال نیز در ناوگان این شرکت بود.

در 2008/05/14 با رجیستر OO-VET به Brussels Airlines اجاره داده شد و تا 2012/10/26 که از خدمت خارج شد، برای این شرکت خدمت کرد. سپس در 2012/11/27 جهت پارک به فرودگاه Southend لندن منتقل شد و چهار ماه بعد در 2013/03/02 به فرودگاه Woensdrecht هلند منتقل شد.

از 2013/11/19 هواپیما با رجیستر EY-754 در اختیار Tajikistan Airlines قرار گرفت و کمتر از دو سال نیز برای این شرکت پرواز کرد.

هواپیمایی تابان این بوئینگ را از شرکت تاجیکی اجاره کرده و آن را در تاریخ 2015/07/08 [مطابق با 17 تیر 1394] وارد کشور نمود تا اینکه یک سال بعد، در 6 مرداد 1395 ضمن تغییر رجیستر به EP-TBJ به ملکیت این شرکت درآمد.

***********************************************************

این هواپیما با شماره سریال 28558 ساخته شد و نخستین پرواز خود را در تاریخ 1997/04/09 انجام داد. پانزده روز بعد با رجیستر G-OJTW و چیدمان Y148 در اختیار شرکت British Midland قرار گرفت. با تغییر نام این شرکت به bmi British Midland در سال 2001 و سپس ایجاد شرکت ارزان‌قیمت bmibaby توسط این شرکت در سال 2002 هواپیما همچنان در ناوگان این شرکت باقی ماند.   

شرکت Air China از 2005/06/03 به مدت پنج سال هواپیما را با رجیستر B-2614 از شرکت لیزینگی GECAS اجاره کرد و سپس در 2010/06/28 هواپیما با رجیستر N542MS جهت تعمیرات و چک به فرودگاه دوبلین منتقل شد.

در 2010/08/16 با رجیستر 5N-VNJ و چیدمان C16Y100 به صورت اجاره به Air Nigeria ترانسفر شد و دو سال نیز برای این شرکت پرواز کرد و سپس در 2012/08/03 با رجیستر N282CS مجددا به شرکت اجاره‌دهنده بازگشته و در فرودگاه Lasham در جنوب انگلستان پارک شد و پس از چند ماه زمینگیری در این فرودگاه، در 2013/05/21 با رجیستر PK-TXZ به Express Air اندونزی اجاره داده شد.

هواپیما در سال 1398 توسط شرکت فلای‌پرشیا وارد کشور شده و از 20 بهمن همان سال پروازهای خود برای این شرکت را آغاز کرد.

 *************************************************************************************************************

معرفی بوئینگ 737 کاسپین EP-CAR 

این هواپیما به سفارش Malaysia Airlines و با شماره سریال 26451 ساخته شد. نخستین پرواز خود را در تاریخ 1993/06/21 انجام داد و سی‌وپنج روز بعد با رجیستر 9M-MMW و چیدمان C16Y128 به این شرکت تحویل داده شد و تا ژوئن 2014 در ناوگان این شرکت پرواز کرد. 

شرکت کاسپین از طریق شرکت AC Aviatie که به منظور دور زدن تحریم‌ها در سن‌مارینو به ثبت رسیده بود این هواپیما را در اختیار گرفته و در 2014/11/15 [مطابق با 24 آبان 1393] با رجیستر T7-AWC در مسیر اعلامی کراچی به استانبول وارد کشور کرد. در تیر 1394 نیز رجیستر هواپیما به ه EP-CAR تغییر یافت.

 ********************************************************************************************************

واپیمای ATR-72 از خانواده هواپیماهای منطقه‌ای با گنجایش کم است که توسط شرکت ایتالیایی فرانسوی ATR تولید شد. این هواپیما می‌تواند تا سقف 74 مسافر در آرایش صندلی تک‌کلاسه حمل نماید.

این مدل در سال 1986 معرفی شد و اولین پرواز خود را نیز در روز 27 اکتبر سال 1987 انجام داد. حدود 408 فروند از این مدل هواپیما در دنیا پرواز می‌کند.

مسافران از درب تعبیه شده در قسمت عقب هواپیما وارد می‌شوند که امری نامعمول در صنعت هوانوردی به حساب می‌آید و از درب جلو به عنوان درب Cargo استفاده می‌شود. در هنگام سوار شدن و پیاده شدن مسافران از در عقب استفاده از Tail Stand کاری ضروری است، زیرا وزنی که ایجاد می‌شود میتواند دماغه هواپیما را از زمین بلند کند.

این هواپیما فاقد APU است در عوض سیستم ترمز ملخ را به همراه دارد. طرز کار این سیستم به این صورت است که چرخش ملخ پروانه موتور شماره 2 این هواپیما از کار می‌ایستد و توربین مشغول تولید انرژی بدون چرخیدن ملخ می‌شود. این ویژگی هواپیما را به سیستم سنگین و گرانقیمت APU بی‌نیاز کرده است.

مدل‌های گوناگونی از این هواپیما وجود دارد که مشهورترین آنها سری 210/212 با درب کارگوی بزرگ‌تر و موتورهای پرت اند ویتنی PW127 و همچنین سری 500 با موتور بهبود یافته پرت اند ویتنی 127F و 127M، با ملخ‌های 6 پر و سیستم‌های پیشرفته‌تر برای تسهیل کار خلبان است.

همچنین تولید سری 600 این هواپیما نیز در سال 2007 اعلام شد که آخرین تکنولوژی‌های روز در آن مشاهده می‌شود. در این سری مصرف سوخت اقتصادی‌تر شده و هزینه‌های نگهداری این هواپیما نیز به مراتب کاهش یافته است. این سری از موتور پرت اند ویتنی PW127M که موتوری جدید به حساب می‌آید نیرو می‌گیرد و عرشه پروازی آن دارای Glass Cockpit است که شامل 5 ال‌سی‌دی می‌شود.

این هواپیماها چندین مدل دیگر نیز دارند که از آن جمله می‌توان مدل اختصاصی Cargo، مدل VIP و مدل ضد زیردریایی و گشت دریایی این هواپیما برای نیروی دریایی ترکیه و ایتالیا نام برد.

در ایران، دو شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و آسمان کاربر این نوع هواپیما می‌باشند. ایران‌ایر تعداد 20 فروند از این هواپیمای توربوپراپ را خریداری کرد که به علت خروج آمریکا از برجام، تنها سیزده فروند آن تحویل داده شد.

************************************************************************************************************* 

این هواپیما با شماره سریال 1654 در سایت شرکت ایرباس در Finkenwerder هامبورگ ساخته شد و اولین پرواز خود را در تاریخ 2002/01/08 انجام داد. پانزده روز بعد با رجیستر B-2225 و چیدمان صندلی C8Y120 به شرکت چینی Zhejiang Airlines اجاره داده شد. این شرکت با هدف یکپارچه‌سازی صنعت حمل‌ونقل هوایی چین، در شرکت Air China ادغام شده و هواپیما در 2003/09/13 با همان رجیستر به شرکت جدید منتقل و حدود 9 سال دیگر نیز برای این شرکت پرواز کرد.

در 2012/04/14 با رجیستر EI-ETN توسط شرکت روسی Rossiya اجاره شد و مدت 4 سال نیز برای این شرکت پرواز نمود. سپس در آگوست 2016 با رجیستر 9H-LCB به شرکت چارتری Hyperion Aviation کشور مالت منتقل شد و از 2016/09/22 تا 2017/09/14 در فرودگاه Malta Luqa استور بود. در خلال این مدت چک C هواپیما نیز در تأسیسات لوفتهانزا تکنیک در این فرودگاه انجام شده و سیستم‌های اویونیک این ایرباس به سال 2016 آپدیت شد. پس از آن به فرودگاه بوداپست منتقل شده و پنج ماه نیز در این فرودگاه استور شد.        

در بامداد 2018/02/13 [مطابق با 24 بهمن 1396] این هواپیما توسط شرکت تهران‌ایر خریداری شده (بر اساس شنیده‌ها با قیمت حدودا 10 میلیون دلار) و با رجیستر EY-557 متعلق به Asia Sky Lines که یک شرکت ثبت شده در تاجیکستان (احتمالا توسط ایرانی‌ها) است وارد فرودگاه مشهد شد. در آبان 1397 رجیستر هواپیما به EP-THD تغییر یافت ولی به علت عدم صدور مجوز فعالیت تهران‌ایر همچنان در مشهد پارک بود تا اینکه از اواخر سال 1397 زمزمه‌های واگذاری سه فروند ایرباس 319 تهران‌ایر ـ از جمله این هواپیما ـ به ایران‌ایر مطرح شد که بدلیل مشکلات حقوقی ناشی از خرید هواپیما این اتفاق نیفتاد و نهایتا ضمن دریافت رجیستر EP-IEP، در 20 آذر 1398 جهت انجام مقدمات ورود به ناوگان ایران‌ایر، به تهران منتقل شد.

هفتم بهمن‌ماه همان سال نیز نخستین پرواز هواپیما با رنگ‌آمیزی شرکت جدید انجام شد.

 *********************************************************************************************************

معرفی فوکر 100 قشم‌ایر EP-FQG

این هواپیما به سفارش TAM Linhas Aéreas و با شماره سریال 11462 ساخته شد. نخستین پرواز خود را در تاریخ 1995/08/17 انجام داد و هشت روز بعد با رجیستر PT-MRS و چیدمان Y108 تحویل داده شد و بیش از یازده سال برای این شرکت برزیلی پرواز کرد.   

در 2007/03/29 با رجیستر PH-OFO و همان چیدمان به KLM Cityhopper تحویل داده شد و تا 2012/10/11 برای این شرکت پرواز کرد.

شرکت قشم‌ایر این هواپیما را از طریق شرکت‌های Bukovyna و Air Batumi خریداری کرده و در 2013/01/21 با رجیستر UR-CKU به کی‌یف منتقل کرد. سپس در 2013/02/24 [مطابق با 6 اسفند 1391] وارد فرودگاه قشم شد. با ورود به ایران رجیستر هواپیما به EP-FQG تغییر یافت.

 

خب حالا بریم سراغ یک بخش جذاب یعنی پاسخ به پرسش های جالبی که شاید به فکر شما هم رسیده باشد اما به سراغ جواب آن نرفتید:

 

بهترین تولید کننده هواپیما در جهان؟

طبیعتا ایرباس و بویینگ

 

الان مضنه یک جت تفریحی چنده تو بازار؟

بین 1 تا 3 میلیاردپ

 

چرا هواپیما 2 بال دارد؟

به دلیل ساختار و سرعت و ارتفاع که در نوک بال شاهد خمیدگی هایی هستیم

 

معمولا هواپیما به طور متوسط هنگام پرواز چقدر سرعت داره؟

بستگی به نوع و ارتفاع پروازی هواپیما داره.برای مثال هواپیما های بویینگ و ایرباس حداکثر سرعتشان بین 800 تا 900 کیلومتر است اما هواپیما های ATRبین200 تا 300 کیلومتر است

 

هواپیما چه سوختی دارد؟

سوخت هواپیما نوع خاصی از سوخت‌های نفتی است که برای تولید نیرو در هواپیماها، هلیکوپترها و دیگر هواگردها استفاده می‌شود. سوخت‌های هواپیما معمولاً نسبت به سوخت‌هایی که در کاربردهای کمتر حساس مثل حمل‌ونقل جاده‌ای یا ایجاد گرما استفاده می‌شوند، از کیفیت بالاتری برخوردار هستند.

 

بیشتر سوخت‌های هواپیما انواع با کیفیتی از نفت سفید هستند که معمولاً افزودنی‌هایی برای جلوگیری از خوردگی، زنگ زدن، انجماد و اشتعال در دمای بالا، به آن‌ها اضافه می‌شود.

انواعسوخت‌های هواپیما به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

سوخت جت: این نوع سوخت‌ها که همگی در خانواده نفت سفید قرار می‌گیرند، در هواپیماهای دارای موتور توربینی (توربوجت، توربوفن و توربوپراپ) استفاده می‌شود. به طور کلی موتورهای توربینی (که جت‌ها یکی از انواع آن هستند) توانایی استفاده از طیف متنوعی از سوخت‌های نفتی را دارند اما سوخت مناسب آن‌ها بایستی دمای اشتعال بالایی داشته باشد، رسوب نکرده و ایجاد زنگ‌زدگی نکند، ارزش حرارتی بالایی داشته و به بخش‌های داغ توربین موتور آسیب نرساند و در هوای سرد نیز به خوبی جریان پیدا کند

بنزین هواپیما: بنزین هواپیما تنها در هواپیماهای دارای موتور پیستونی استفاده می‌شود. این نوع سوخت یک نوع بنزین مرغوب و خالص با عدد اکتان بالا است. با توجه به اینکه فقط برخی از هواپیماهای کوچک از موتورهای پیستونی استفاده می‌کنند، این نوع سوخت در حجم بسیار کمتری نسبت به سوخت جت تولید و به فروش می‌رسد.

 

چرا وقتی هواپیما بلند میشه چرخاشو جمع می کنه؟

چرخ‌ها بعد از برخاستن هواپيما جمع مي‌شوند و اين عمل به يك دليل مهم صورت مي‌گيرد و آن اين است كه براي آن كه هواپيما سرعتش زياد شود، بايد كمترين مقاومت را در برابر هوا داشته باشد. يعني بايد به بيشترين حالت آيروديناميكي ممكن برسد. اگر چرخ‌ها جمع نشوند يك مقاومت جدي در برابر باد ايجاد خواهد شد و مانند ترمز باعث كاهش سرعت مي‌شوند.

 

امیدوارم از این مطلب جذاب لذت برده باشید

حتما در سایت عضو شوید تا بتوانید از منافع سایت مانند کسب درآمد استفاده کنید.

جهت اطلاع بیشتر بر لینک زیر کلیک کنید

http//www.kiamehr85.rozblog.com/post/5

حتما نظرات و پرسش های خود را در زیر همین صفحه بنویسید

 

 

شما می توانید در پیام رسان سروش در گروه اطلاعات هوایی ما عضو شوید.در این گروه هر روز اطلاعات خوب و جذابی را به صورت بروز برای شما می گذارند و شما می توانید از مطالب جذاب آن استفاده کنید.همچنین شما می توانید سوالات و پرسش های خود را در این گروه بنویسید و ما به شما پاسخ می دهیم.

جهت عضویت بر روی این آدرس کلیک کنید.

 

تهیه کنندگان:

کیامهر لعل علیزاده 

محمد جواد علیزاده بنهنگی

 

 

 


www.kiamehr85.rzb.com

 

بخش نظرات این مطلب
کد امنیتی رفرش
 کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید

محصولات ویژه

پشتیبانی

ابزار وبمستر

moisrex.r98.ir